Hej.

Befinner mig just nu i den kokande, bubblande grytan Almedalen. Politiker som för fram sina budskap. Lobbyister som försöker övertyga att just deras tillvägagångssätt/produkt är det som kommer rädda världen från massvält, fattigdom, miljöförstöring och arbetslöshet. Jag befinner mig just nu i skrivande stund på en av dessa lobbyisters seminarium. Skogsindustrierna försöker övertyga att industrin tar sitt ansvar i skogsbruket.

Jag är inte övertygad…

Elisabeth salander-björklund från Bergvik Skog anser att vår vice ordförande Karin Åström ljuger när hon berättade att Sveriges skogar idag till stor del består av monokulturer.

Elisabeth menar att på hyggena finns det ju mängder av lövträd. Hon menar alltså att den naturskog som har avverkats nu utgörs av en fantastisk blandskog?

Moderaterna fick uttala sig o stammade lite osäkert att vi når många mål eftersom vi har så hög tillväxt..? Han hoppades också  mycket på dialogen för att vi ska komma fram till vad målen är (?). Besynnerligt… Trodde redan att vi hade uppsatta miljökvalitetsmål.. kanske jag missuppfattade vad det var han försökte få fram.

Nu dags för panelen…

Både bergvik skog och skogsindustrierna vädjar att naturskyddsföreningen kliver tillbaka in i dialogen – både skogsstyrelsens dialog och tydligen fsc också.

Bergvik är visst övertygad om att man kan hitta körskador på lite områden i landet… Fast, lägger hon till, det beror ju också på i vilken vinkel man håller kameran. Snyggt Elisabeth. Verkligen. Just här och nu berättade du för oss att vårt arbete är fusk??!!

Vidare lyfter Elisabeth och Mårten Larsson från skogsindustrierna (med stora bokstäver) att det ju faktiskt ÄR TILLÅTET med kontinuitetskogsbruk. Sen att det i princip är omöjligt nämner dom inte…

Jag sitter o väntar på en frågestund för publiken för jag håller på att spricka av allt jag skulle vilja få talarna, inte minst bergvik, att förtydliga.

Mårten står just nu och berättar för oss alla hur mycket naturvården kostar i pengar för dom stackars stackars skogsbolagen… Och att den generella hänsynen är räddningen för den biologiska mångfalden.. han menar visst att den generella hänsynen om 30-40 år kommer bilda nyckelbiotoper.

Suck. Och det blev ingen frågestund heller för den delen..

Återkommer med lite uppdateringar snart igen..

Fridens, Malin